
Samsun Ergoterapi
21,09,2022
Merhabalar;
Bu yazımızda otizm spektrum bozukluğunu, duyu bütünleme kavramını ve ergoterapinin otizmli danışanlarda nasıl uygulandığını kısaca ele almaya çalıştık. Yine konuya derinlemesine girmeden önce otizm, ergoterapi ve duyu bütünleme ile ilgili sık sorulan sorulara hazırlık amacıyla, sizin bir ebeveyn olarak aşağıda detayları ile belirtmeye çalıştığımız bazı durumları çocuğunuzda gözlemleyip gözlemlemediğinizi şöyle bir düşünmenizi rica ediyoruz. Bu arada, aşağıdaki maddeleri okurken bunlardan çocuğunuzda olanlar varsa bunları gözlemleme sıklığınızı da göz önünde bulundurmanız önemli. Nadiren gördüğünüz bazı durumlar her hangi bir rahatsızlık olduğu anlamına gelmeyebilir. Bazı sorunlar ise ergoterapinin alanı dışına çıkarak farklı uzmanlardan destek almanızı gerektirebilir. Her şekilde “ücretsiz danışma hattımızı” arayarak ya da aşağıdaki “danışmanlık formunu” doldurarak bizlere ulaşabilirsiniz. Deneyimli ergoterapistlerimiz sizleri en uygun şekilde yönlendirecektir.
Gelelim gözlemlere;
Aşağıdaki belirtilerin bir ya da daha fazlasına sahip çocukların otizm spektrum bozukluğu yönünden değerlendirilmesi önerilir.
Evet, sizden talep ettiğimiz değerlendirme bu kadar. Bu gözlemleriniz ile ilgili her hangi bir değerlendirmeniz varsa aşağıdaki danışmanlık formu butonuna tıklayarak bize ulaşabilirsiniz.
Bu güzel haber. Bununla birlikte otizm, duyu bütünleme ve ergoterapi hakkında merak edilenlerle ilgili yazımızın devamına göz atmanız ergoterapi hakkında farkındalığınızı arttıracaktır.
Gözlemlerinizi ve bu gözlemlerin sıklığını göz önünde bulundurarak konunun uzmanlarından destek alabilir veya aşağıdaki butona tıklayarak karşınıza çıkacak formu doldurup bize yollayabilirsiniz. Genelde en geç 48 saat içinde size dönüş yapmaktayız. Otizm, duyu bütünleme ve ergoterapi hakkında bilgi almak için yazının devamını okuyunuz.
Otizm spektrum bozukluğu; doğuştan gelen ya da yaşamın ilk yıllarında ortaya çıkan nörogelişimsel bir bozukluktur. En belirgin bulguları dil, oyun ve sosyal etkileşim becerilerinin beklenenin altında olmasıdır. Otizmin, beynin yapısı ya da işleyişini etkileyen bazı sinir sistemi sorunlarından kaynaklandığı düşünülmektedir
Bulguların çeşitliliği ve şiddeti çocuktan çocuğa değişim gösterir. Bu nedenle “spektrum” terimi tercih edilmektedir.
Yazmızın girişinde de belirttiğimiz üzere aşağıdaki belirtilerin bir ya da daha fazlasına sahip çocukların otizm spektrum bozukluğu yönünden değerlendirilmesi önerilir.
Otizm spektrum bozukluğunda tedavi edici özelliği kanıtlanmış bir ilaç bulunmamaktadır. Günümüzde otizm tedavisinin temelini eğitim oluşturmaktadır. Erken yaşta başlatılan, ailenin de aktif rol aldığı, bireyselleştirilmiş ve sürekli bir eğitimle belirtilerin önemli bir kısmı düzelebilir, hatta kaybolabilir. Hedefe yönelik yoğun terapiler ile çocuğa yeni beceriler kazandırılabilir ve davranış problemleri azaltılabilir.
Ergoterapi; bireylerin bağımsızlık ve fonksiyonelliklerini geliştirerek topluma katılımlarını artıran kişi merkezli sağlık mesleğidir. Otizmli çocuklar günlük yaşam aktivitelerine katılımı engelleyen, bağımsızlık ve fonksiyonelliklerin azaltan çeşitli sorunlara sahiptirler. Bu sorunların büyük bir kısmının temelinde duyu bütünleme bozukluğu yat Bu durum onların yaşam kalitelerini düşürmektedir. Duyu bütünleme terapisi başta olmak üzere ergoterapi uygulamalaraı; otizmli bireylerin sahip oldukları sorunların azaltılması ve ortadan kaldırılmasında yararı kanıtlanmış bir tedavi yöntemidir.
Otizm belirtilerinin türü ve ağırlığı çocuklar arasında farklılık gösterir. Bu nedenle otizm spektrum bozukluğuna sahip tüm çocuklar için ideal tek bir terapi yöntemi yoktur. Tedavi başarısını artırmak için çocuk özelinde ergoterapi müdahale programı oluşturulmalıdır. Bu amaçla aileden ayrıntılı öykü alınır, standart testler, klinik gözlem ve değerlendirmeler yapılır. Elde edilen sonuçlara göre çocuğun ihtiyaçlarını öncelikleyen bireysel ergoterapi programı oluşturulur.
Tedavi başarısının temel belirleyicisi; uzun süreli, kesintisiz, yoğun ve multidisipliner terapidir. Terapi sürecinde ailenin aktif olarak rol alması çok önemlidir. Gerekli durumlarda çocuğun ev ve okul ortamı başta olmak üzere yaşam alanları değerlendirilmeli, çocuğun öğretmeni, varsa çocuğa bakım veren diğer kişiler, akrabaları ve arkadaşları da bilgilendirilmelidir. Otizmli çocukların terapi süreçleri uzun süreli ve zorludur. İnanma ve sabır gerektirir. Ergoterpiyi de içeren müdahale programları ile çocukların yaşam kalitesi yükselir, günlük yaşam aktivitelerine katılımları artar, akademik ve sosyal becerileri gelişir. Sonuçta hem otizmli çocuğun hem ailenin hayatı kolaylaşır.
Bir ergoterapi seansı ortalama 40 dakikadır. Ergoterapi sayı ve süresine danışan özelinde karar verilmektedir.
Ergoterapinin çocukluk çağına özel çalışma ve uygulamalarına pediatrik ergoterapi denir. Pediatrik ergoterapistler, gebelik sürecinden başlayarak on sekiz yaşın sonuna kadar olan çocuklarla çalışırlar.
Pediatrik ergoterapistler, hem sağlıklı hem de sağlık sorunu olan çocuklarla çalışırlar. Pediatrik ergoterapistlerin en sık çalıştığı çocukluk çağı sağlık sorunları:
Duyu bütünleme; kişinin vücudundan ve çevreden aldığı bilgileri beyinde işleyerek anlamlı ve amaca uygun yanıtlar oluşturma becerisidir.
Normal gelişim gösteren bireylerin duyu organları ile vücudundan ve çevreden aldığı bilgileri beyinde işlemesi, yorumlaması, eski bilgi, deneyim ve becerileri ile bütünleştirerek anlamlı ve organize bir cevap oluşturması beklenir. Sağlıklı işleyen bu süreç sonunda kişi iç ve dış dünyaya uyum sağlar.
Duyu bütünleme bozukluğu; kişinin vücudundan ve çevreden gelen uyarıları duyu organları aracılığı ile algılaması, beyne iletmesi, beyinde işlemesi, bütünleştirmesi, uyarıya uygun ve organize cevaplar oluşturması aşamalarından herhangi birinde zorluk yaşamasıdır. Duyu bütünleme bozukluğu yaşayan bireyler algılama, öğrenme, uyum ve davranışlarını düzenleme konusunda yaş ve gelişim düzeylerine göre beklenen performansı gösteremezler.
Duyu bütünleme terapisi; bilimsel yöntemlerle, kişinin iç ve dış dünyadan gelen uyarıları algılama, işleme ve uygun cevaplar oluşturma becerilerinin geliştirilmesidir. Duyu bütünleme terapisi, davranış, postür, denge, ince ve kaba motor beceriler, görsel algı, uzamsal algı, dikkat, odaklanma, yeni durumlara uyum, planlama, resim yapma ve yazı yazma gibi günlük yaşam ve akademik becerileri destekleyen çok sayıda etkinlik ve çalışmayı kapsar.
Duyu bütünleme terapisi; bireylerin iç ve dış dünyadan gelen uyarıları doğru olarak tanımlaması ve bu uyarılara anlamlı ve uygun cevaplar vermelerine yardımcı olur. Bu sayede kişi çevresiyle sosyal, duygusal ve fiziksel olarak pozitif etkileşim kurar. Duyu bütünleme terapisi doğrudan merkezi sinir sistemine etki ettiği için nörolojik gelişime önemli katkılar sağlar.
Sizlere otizm, ergoterapi, duyu bütünleme, pediatrik ergoterapi vb. konular hakkında elimizden geldiğince bilgi sunmaya çalıştık. Yazımızı beğendiyseniz paylaşmayı unutmayın. BEKAM – Samsun Ergoterapi, Dil ve Konuşma Terapisi, Psikolojik Danışmanlık Merkezi olarak tüm hizmetlerimizle ilgili sorularınızı bekleriz…
Kaynak : https://bekam.com.tr/blog/otizm-ve-ergoterapi-otizm-ve-duyu-butunleme/
BEKAM – Samsun Ergoterapi, Dil ve Konuşma Terapisi, Psikolojik Danışmanlık ve tüm hizmetlerimizle ilgili sorularınızı bekleriz…
Beceri Kazanım Merkezi
Samsun Ergoterapi, Dil ve Konuşma Terapisi, Psikolojik Danışmanlık Merkezi
0 (362) 459 00 79
0 (552) 369 06 55
Mimar Sinan Mahallesi 176. Sokak Güneş Evleri Sitesi A Blok No: 6-AA Atakum Samsun
Becari Kazınım Merkezi bültenine ücretsiz abone olarak hakkımızdaki güncel gelişmeleri takip edebilirsiniz.
Copyright © 2022. Her hakkı saklıdır.